Czech Truck Prix 2017 – Autodrom Most

Budík řve jak pominutý. Nemohu ho najít. Schoval se pod polštář. Konečně ticho. Sobota ráno. Je půl šesté. Venku tma. Mátožně se šourám do koupelny, pak do kuchyně ohřát si připravenou snídani ze včerejška. Ustrojit se. Při snídani ještě naposledy kontroluji připravenou „plnou foto polní“ a papíry pro akreditaci na Czech Truck Prix 2017 v Mostu, 2. – 3.září 2017. Potichu se balím a sbíhám na parkoviště k autu. Vyrážím. Čekají mne dvě hodiny jízdy. Cestou přemítám, co mne na Czech Truck Prix 2017 čeká. Co fotit? Kam se budu moct dostat? Jak to nafotit?… A už je to tady. Most. Parkoviště. Distribuční centrum. Odbavení. Shuttel mne dovezl pod věž. Tiskové centrum jsem našel v pohodě. Školení bezpečnosti od delegáta FIA neberu jako formalitu. Je sice krátké, ale na profesionální úrovni. Už nic nebrání vyfasovat vestu, aktuální časový harmonogram akcí, plánek povolených a zakázaných míst kolem dráhy. A do práce. Opět stojím pod věží. Zatím je zde volno. Je kousek před devátou a čas hlavních taháků The Most Truck Festival 2017, jehož součástí je i prestižní podnik Czech Truck Prix 2017 teprve přijde. Odpoledne, jak mi říká sobotní program. Z plánování dne mne vytrhuje nástup hostesek na společné foto. Jednou jsem ve správný čas na správném místě! Oficiální fotograf si je pěkně rovná a pak si společně zvěčníme tu parádu. Jak rychle se objevily, tak rychle se i rozprchly. A já se dávám s kolegou do řeči. Je komunikativní a bez problémů se domlouváme na společné cestě na první vytipované místo na okruhu. Shuttel nás dováží k „zrcadlu“. Šikana na konci startovní roviny je kritické místo všech startů, které se dnes a zítra pojedou. A že jich bude. FIA European Truck Racing Championship, RENAULT Clio Cup Central European a KIA Lotos Race. Tréninky, kvalifikace a ostré závody. Pěkné strategické místo pro pořízení celé řady záběrů. Jak směrem do šikany, tak i za mnou na krásný dlouhý úsek dráhy s mosteckou dominantou na pozadí. Jak to všechno bude fungovat? Z nejistoty mne vysvobozují organizátoři. Do šikany se vřítil první truck. Pořizuji první snímek, hledám optimální nastavení foťáku i místa pro focení.Přebíhám a fotím esíčko na druhé straně. Rychle zpátky k šikaně. Trucky stíhají okruh za dvě minuty. Slušná honička. Po čtvrthodince už vím, co mne čeká. Pobíhání ve vyhrazeném prostoru pro fotografy. Pauza. Stihnu prohodit pár slov s ostatními a již se na nás řítí další autíčka. Tréninkové jízdy v rámci KIA Lotos Race. V rychlém sledu se na závodní dráze představí i jezdci s vozy Renault Clio. Blíží se poledne, čas oběda. Soutěžáky na dráze střídá spanilá jízda závodních tahačů a Motul kaskadérská show. Stíhám obě akce, krátký výlet do fun zony i rychlý oběd. Ranní poklid je již dávno pryč. Davy fanoušků korzují areálem od jedné atrakce ke druhé. Ale čas neúprosně letí a první vrchol víkendového klání se blíží. Závod FIA European Truck Racing Championship  na jedenáct kol. Show na startovním roštu si nechávám na zítřek. Přesouvám se zpět na dopolední místo k zrcadlu. Ještě že jsem přijel s mírnou časovou rezervou, neboť prostor se velmi rychle zaplňuje dalšími fotografy. Tribuny jsou plné nedočkavých fanoušků. Vše je připraveno na velkolepé sportovní klání. A již je to tady. Zahřívací kolo. Nervozita stoupá. Start. Řev trucků řítících se startovní rovinou do první zatáčky je nepopsatelný. Motory pracují na plný výkon. Brzdy. Nájezd do šikany. Tlačenice. Uzávěrky foťáků jedou na maximum. Diváci ženou své favority. Pět vteřin a startovní pole mizí za horizontem. Ticho. Rychlý přesun k výhledu na esíčka.Celé pole je zatím pohromadě. Užívám si tlačenice v esíčkách, fotím a fotím. Rychle se přesouvám k výhledu do šikany a scénář prvního kola se opakuje. Po třetím se postupně dostávám do dalších míst a užívám si krásný sportovní i fotografický zážitek, stejně jako tisíce fandů na tribunách. Cíl. K vyhlášení vítězů to mám daleko. Podium si nechám na zítra. Prostě všechno se nedá stihnout. Pauza. Další závod. Tentokrát KIA Lotos Race na padesát minut. Můj dnešní pracovní scénář je již daný a tak pendluji od focení šikany, esíček k pohledům na startovní rovinu. Malá autíčka krouží po dráze a zdánlivou „nudu“ naruší tu lehký ťukanec, tam výlet do kačírku nebo neplánované hodiny. Hezké, ale hlavní pozornost všech se již upíná na druhý sobotní závod ETRC na jedenáct kol. Už vím, co mám očekávat, a tak jsem připraven. A realita mě, ani tisíce natěšených fanoušků, nezklamala. Nádhera. Pro dnešek to stačí. Chytám shuttel na parkoviště. Konečně konzumuji ranní svačinu a vyrážím k domovu. Cestou si v mysli přehrávám nádherně prožitý den. Do reality mne vrací objížďka na Ústí přes Teplice. Bohužel plus třicet minut. Doma stahuji fotky do počítače a připravuji rychle techniku a pracovní plán na neděli. Koupelna a spát. Vstávat se bude opět brzo.
Nedělní ráno se podobá tomu sobotnímu. Na parkoviště k autodromu přijíždím s časovým předstihem. Shuttel mne vyváží k paddoku, ale asi jsem tady moc brzo. Klid a mír je až moc velký a tak vyrážím na první dnešní závod v rámci KIA Lotos Race. Na diváky je to brzo a tak si užívám volnost focení a vstřícnost jezdců. Přesouvám se na dráhu do prostoru startu/cíle a nevěřím svým očím. Jen já a devět grid girls. Pěkná chvilka! Netrvá dlouho. Rošt se plní auty, mechaniky a fotografy. Předstartovní mumraj začíná. Okukování techniky, pokukování po hosteskách, selfíčka, rozhovory pro TV,…. Čas vyměřený na show končí, jde se na sport. Start. Začíná boj o body, prestiž a poháry. Vše je pro mne nové, tak si fotím mechaniky, napjaté tváře vedoucích týmů při sledování TV obrazovek a všude přítomná děvčata. Cíl. Podium. Deset minut slávy pro vítěze a na startovním roštu se již připravuje další sportovní divadlo. Tentokrát RENAULT Clio Cup Central European. Kulisy jsou stejné, jen aktéři hájí jiné barvy. Ale podívání je to pěkné. Neomrzí se. V polední pauze patří dráha spanilé jízdě závodních tahačů, kterou doplnila zkrácená verze Motul kaskadérské show. Blíží se hodina H a před hlavní tribunu postupně najíždějí závodní tracky. První nejvíce očekávaná show začíná. Jezdci se usmívají na všechny strany a na všechny, včetně svých soupeřů. Za několik chvil to ale již bude nesmlouvavý boj o místo na konci startovní roviny před vjezdem do šikany a tím i nejlepší výchozí pozici do dalšího průběhu závodu. A je to tady. Start. Dunění motorů se rozléhá autodromem. Kolosy se řítí po dráze a známé úchvatné divadlo vtahuje tisíce diváků do děje. Fotím v poslední zatáčce před cílem. Krásné, přehledné místo, ale až moc „klidné“. Výhodou je, že stíhám podium. Nástup vítězů, hymna a šampaňské. Fotím na dlouhé sklo a tak si bublinkovou sprchu užívají kolegové pod podiem. Vůbec jim nezávidím. Začíná být teplo a tak odér šampaňského se velmi rychle mění a v závan ze „čtvrté cenové skupiny“! Na poslední závod se přesouvám k šikaně. V prostoru pro fotografy stojím sám. Že by byli všichni na jiném místě? Ale kdeže. Já jsem se přehlédl v programu. Nyní si svůj závod odjedou KIA autíčka! Jsem otrávený. Zůstat nebo se vrátit k věži? Lenost vítězí. A nelituji. V posledním závodě borci techniku vůbec nešetří a tak je to pěkně dramatická podívaná! Počasí konečně ukazuje vlídnou tvář a vše se již připravuje na vrchol víkendového klání. Čtvrtý závod tracků. A průběh opět nezklamal. O dramatické momenty není nouze. Sobotní příprava se vyplatila, takže stíhám fotit šikanu, esíčka, dlouhou rovinku,… Nádhera. Jedenáct kol je odjeto. Cíl. Diváci nadšeně aplaudují. Krásná tečka za jubilejním 25.ročníkem evropského šampionátu okruhových tahačů Czech Truck Prix na autodromu v Mostu. Pln dojmů vracím vestu. Cesta domů proběhla v pohodě. Stahuji fotky do PC. V klidu a pohodě si přehrávám vydařenou motoristickou akci.