47.Rally Bohemia 2020

První velká letošní motoristická akce na Mladoboleslavsku a Liberecku, se konala od pátku 10. do neděle 12. července 2020. Pořadatelé čtyřicátého sedmého ročníku Rally Bohemia připravili, i přes celou řadu omezujících opatření, vyvolaných koronavirovou situací, plnohodnotný podnik, kterého se zúčastnila kompletní špička. Bojovalo se o první body ročníku 2020 v rámci SOMAX Mistrovství České republiky v rally, MČR v rally historických automobilů. Dále byla přidružena exhibiční Rally Legend a vypsán Mezinárodní pohár pořadatele pro elektromobily s názvem Rally pravidelnosti v ECO Rally. Pořadatelé vsadili na jistotu a připravili akci, jejíž formát byl téměř shodný s loňským. Takže jezdci i diváci měli možnost se poučit jak z pozitiv, tak eliminovat negativa. Na druhou stranu je nutné již nyní předeslat, že i pořadatelé si většinu loňských připomínek vzali k srdci. Dobré zachovali a chybičky odstranili. Jen na požadavky hygieniků museli reagovat tak, že nezbytné technicko – organizační procedury byly prováděny jen s minimem činovníků, bez přítomnosti diváků včetně limitované přítomnosti novinářů. To se týkalo především páteční akce na Autodromu v Sosnové u České Lípy. Sobotní a nedělní itinerář akce se lišil jen v detailech, i když ty se někomu líbily více, někomu méně. Pokud bych se mohl přimluvit, rád bych v sobotu viděl  vyjíždět na trať nejprve historiky! Přijde mi to i logické a gradující při sledování průjezdu vozů. Nehledě na to, že většina diváků je motivována zůstat na svém místě po delší dobu. Vyznavače „jen“ R5 stejně nic nezastaví. Hradčany, Rašovka, Milíře, Střevelná a Kvítkovice. Jezdci měli druhou šanci vychytat nástrahy rychlostních zkoušek a diváci se vrátit, případně si najít nová, neokoukaná místa. Platilo to také pro Bzí, nebo lehce modifikovanou variantu Radostína a Chloudova. Jen záludnou Staroměstskou již všichni dobře znají! Opravdu? Stačí položit do některých úseků nové kostky, lehce je posypat štěrkem a dramatická podívaná je připravena. Z loňska zůstala zachována časová kompaktnost. Sobotní sekci pěti erzet jezdci absolvovali za necelé dvě hodiny, 11:22 – 13:17 včetně času zkoušky! A v neděli sekci tří erzet stihli pod hodinu, start prvního vozidla 8:49 – 9:41 včetně času zkoušky! Snaživý divák již ví, že ne vše jde podle plánu a v rally to platí obzvlášť. Letos s časy zamíchalo dopravní omezení na dálnici mezi Mladou Boleslaví a Turnovem, několik havárií, naštěstí jen s demolovanými plechy. Kdo to risknul a přejel si jinam byl mile překvapen co vše se dalo stihnout, vždyť startovní listiny uváděly vysoké počty posádek – MČR 88, MČR HA 36, RL 25 a ECO 29. Zpestřením startovního pole byla účast finského jezdce Jari Huttunena s vozem Hyundai i20. Další novinky se týkaly spíše techniky. Překvapil Václav Pech, který přesedlal sice do Fordu, ale se specifikací WRC. Potěšil také Jan Dohnal, který přivezl Renault Clio S1600 a téměř domácí akci si nemohl odpustit šoumen Štěpán Vojtěch se svým krasavcem Peugeot 206 WRC.

Rally Bohemia – Mladá Boleslav – 10.-12.7.2020

Páteční program lákal diváky jen do Sosnové, kde se jel shakedown a konala rally show. Po loňském fiasku mnoho fandů na takovýto styl motoristické zábavy zanevřelo. Ale na obhajobu pořadatelů je nutné říci, že asi moc možností, jak technicko – administrativní úkony co nejjednodušeji skloubit s následným programem, neměli. Poučili se, a letos vše klaplo, jak mělo. Kdo si přijel užívat motoristickou podívanou danou možnostmi autodromu, byl spokojen. Sluníčko svítilo, autíčka jezdila, občerstvení za nelidové ceny bylo k dispozici. Co více si přát. To hlavní totiž startovalo až v sobotu dopoledne z mladoboleslavského náměstí.

Rally Bohemia – Mladá Boleslav – 10.-12.7.2020

Sobota. Po loňských zkušenostech jsem si připravil foto itinerář pro návštěvu čtyř míst. Jen jsem musel ignorovat počasí. Páteční slunečno vystřídalo deštivo. Naložil jsem do auta mokrou variantu a vyrazil směr Mladá Boleslav. Vychutnal jsem si objížďku před Jestřebím a v předstihu dorazil na Staroměstské náměstí v Boleslavi. Stihl rychlé dopolední kafe a předstartovní dění soudobých vozů před první časovou kontrolou. Je 9:30 a startuje se naostro. Rally i déšť. První závoďák najíždí na rampu, vlajka a odjezd na start první rychlostky.  Fotím prvních patnáct vozů a přecházím do cíle první erzety, který je u parkoviště na vedlejším náměstí. Nové kostky, štěrk a déšť připravili pro jezdce vražednou kombinaci. Že se bude bojovat o každý metr trati poznávám záhy. To, když uhýbám Huttunenovi, který si to do cíle namířil přes chodník. A následně také Marešovi. Další již využívali celou šíři vozovky. Po dvaceti minutách to balím a vyrážím do Proseče pod Ještědem. Pohodový přejezd přestává být pohodový na dálnici, kde silničáři proti včerejšku přestavěli jízdní pruhy a časové drama bylo na světě. Sice jsem měl časovou rezervu, ale ta vzala rychle za své. K vytipovanému místu přijíždím současně s nulkou. Svižně se přesouvám na vyhlídnuté místo, vybaluji foťák, slyším najíždět první vůz do startovní pozice. Vytáčení motoru a nic. Do vysílačky přichází info, že se místní kutil, při řezání dřeva, poranil řetězovou pilou a jede pro něj rychlá. Dramatický okamžik pro kutila i Kopeckého, který musí stát připraven na startu. Po patnácti minutách je konečně poslán na trať. Já nabírám čtvrthodinové manko. Fotím první část startovního pole a po třiceti minutách vyrážím do Bzí. Tam bych měl dofotit druhou část. Přejezd byl tentokrát bez problémů. I parkování u pásky za pomoci hodného traťáka se zdařilo. Na místě vládla veselá nálada. Kolegové fotografové ve družné zábavě, ale auta nikde. Prý havárie, pozastavení rychlostky a ucpaná dálnice v místě zúžení. Sem tam projede soutěžák, ale nikoli podle pořadí. Komu se asi poštěstí dostat na start, ten jede. Zapojuji se do hovoru a přestávám sledovat čas. Náhle zjišťuji, že jsem měl být již dvacet minut na cestě k Sedlíšťce. Co se dá dělat. Vyrážím. Ano prvních patnáct aut mi nenávratně prchlo, ale další jsem stihl. Prodlevy již nebyly tak velké, přesto poslední vůz přijel se značným zpožděním. Divácké místo se postupně vylidnilo. Zůstali jen skalní fandové rally čekající na historiky. Počasí se umoudřilo a z pod mraků na nás občas vykouklo sluníčko. Zatím jsem se s historiky míjel. Tak jsem zůstal taky. A udělal jsem dobře. Krásné průjezdy. Pěkná tečka prvního dne. Ještě rychlý pohled na výsledky po třetí sekci. Pořadí Huttunen, Kopecký, Pech, Mareš, Semerád a Černý v minutě. To ještě zítra bude drama. Ale na to se musíme vyspat.

Rally Bohemia – Mladá Boleslav – 10.-12.7.2020

Neděle. Počasí se přes noc umoudřilo. Odvolalo déšť a výhled byl polooblačno. Skladba erzet v sekci moc prostoru pro vymýšlení míst na focení a přejezdů nedává. Tak vyrážím jako loni do Hodkovic nad Mohelkou. Příjezd v pohodě, ale když chci odbočit na polní cestu k vyhlédnutému místu, vidím, že je blokována zaparkovaným autem. Po chvíli přijíždějí další fotografové a zjišťujeme, že louka je rozorána a ke křížku musíme pěšky. Čas nečeká. Beru bágl a vyrážím s ostatními. Přicházíme ke skoku včas. Zaujímáme foto pozice, proběhne kontrola bezpečnostního delegáta, přejedou nulky a už je to tady. Krásné skoky v podání Kopeckého, Huttunena, Pecha a dalších. Mezitím se přidal i Mravenec z Videonovinek. To stojí za focení i koukání. Ale kam dál? Dostáváme tip na další místo kousek od nás. Oběd a vyrážíme. Sice to není tak atraktivní, ale pěkný. Jen si musíme hlídat čas, abychom stihli poslední, Staroměstskou erzetu. Mezitím se boj o zlatý věnec zúžil na souboj mezi Pechem, který si postupně vypracoval na Kopeckého malý náskok. A oba se vzdálili Huttunenovi, který se netrefil s nastavením vozu do čtvrté sekce a navíc byl ve 12 RZ venku. Jak jsem začal, tak i končím. Zaujal jsem místo na chodníku u cíle poslední rychlostky s výhledem na parkoviště, a také do prostoru cíle. Hned první přílet Huttunena mne utvrzuje v dobré volbě. Kostky, štěrk a prach! Vražedná kombinace pro rychlou jízdu, krásná pro oko diváka. A ti si vychutnávají jeden efektní dojezd za druhým, včetně oslavných koleček. Sice bych měl dokumentovat rampu, ale toto se nedá!

Rally Bohemia – Mladá Boleslav – 10.-12.7.2020

Letošní Bohemka se podařila. Organizátoři se poučili z loňských chybiček a připravili kvalitní soutěž. Některé události a okolnosti sice byly proti, ale s tím se nedá nic dělat. Příští rok na shledanou.

Rally Bohemia – Mladá Boleslav – 10.-12.7.2020

Krátký pohled do výsledkové listiny 47. Rally Bohemia – absolutní pořadí :

1. #6 Pech jun. Václav – Uhel Petr Ford Focus RS WRC ’06 1:26:30,5
2. #1 Kopecký Jan – Hloušek Jan Škoda Fabia Rally2 evo 1:26:37,7 +7,2
3 #2 Huttunen Jari – Lukka Mikko Hyundai i20 R5 1:27:18,2 +47,7
4. #3 Mareš Filip – Bucha Radovan Škoda Fabia Rally2 evo 1:27:34,8 +1:04,3
5. #4 Černý Jan – Černohorský Petr Volkswagen Polo GTI R5 1:28:19,7 +1:49,2

47. Rally Bohemia – MČR HA : zde.
47. Rally Bohemia – Peugeot Rally Cup CZ : zde.