2015MotoSport

XI. Agrotec Petronas Syntium Rally Hustopeče

Třetí podnik  letošního ročníku Mistrovství České republiky v rally 2015 se konal 19. a 20.června 2015 na tratích v okolí Hustopeče. Obsazení startovního pole bylo špičkové. Jména pilotů Jan Kopecký, Václav Pech, Roman Odložilík a další, jsou zárukou kvalitního sportovního výkonu. Ve všech třídách i kategoriích nechyběli lídři průběžného pořadí MMČR 2015. V depu byly připraveny špičkové vozy většiny u nás prodávaných značek – Ford, Citroen, Renault, Subaru, Mitsubishi, Peugeot a další, ale také Škoda, včetně její letošní novinky Škoda Fabia R5, továrního týmu Škoda Motosport.  Rychlostní zkoušky pro XI. Agrotec Petronas Syntium Rally Hustopeče připravili organizátoři většinou na polních a lesních cestách, při zachování jejich specifiky. Jezdce čekal asfalt, kostky a šotolina. Pro ilustraci v první rychlostní zkoušce o délce 14,79 km se tyto povrchy vystřídaly čtrnáctkrát! Pro diváky paráda, pro servisní mechaniky noční můra. Vyladit podvozek soutěžáku a vybrat správné pneumatiky je věda. Když navíc předpověď počasí slibuje dešťové přeháňky je to alchymie, nebo snad věštění z křišťálové koule? V každém případě dobré rozhodnutí je předpokladem úspěchu, v opačném případě ….

Závod odstartovaly páteční podvečerní a večerní rychlostní zkoušky v okolí Bořetic a Diváků, které se jely dvakrát. Itinerář zavedl jezdce a přihlížející na úzké asfaltové silničky a štěrkové polní cesty. Do polí, vinohradů, lesů, luk a strání. Podvečerní klid rušilo burácení motorů a oblaka prachu táhnoucí se za sprintujícími soutěžáky. Boj o vítězství se rozhořel mezi Janem Kopeckým jedoucím na Škoda Fabia R5 a Václavem Pechem pilotující Mini John Cooper Works S2000. Tito dva velcí rivalové rozjeli závod ve velkém tempu. První RZ vyhrál Pech o čtyři vteřiny před Kopecký. Ve druhé RZ si svou dávku smůly vybrala posádka Fabia R5, když ji potkal defekt zadního kola a nabrala ztrátu témě čtyřiceti vteřin a spadl na sedmé místo. Večerní RZ již proběhly v „poklidu“ dle předpokladu. Kopecký vyměnil kolo a začal se postupně propracovávat pořadím vzhůru, i když umazat ztrátu se mu podařilo jen mírně. Pořadí po prvním dnu vévodil Václav Pech. Za ním byl se ztrátou třiceti dvou vteřin Pavel Valoušek jedoucí na Škodě Fabia S2000 a třetí Jan Kopecký ztrácel na Pecha čtyřicet dva vteřin.

 

Sobotní ranní obloha měla k azuru daleko a studený severní vítr dával tušit, že dešťové přeháňky jsou na obzoru. To také slibovala předpověď  počasí. Jenže mikroklima Hustopeče nevyzpytatelně ovlivňují dva faktory a to vodní nádrž Nové Mlýny a Pálava. Jak připravit soutěžáky na první kolo tří sobotních RZ jistě nebylo pohodové téma mechaniků a jezdců k ranní kávě. Za každou chybičku se platí a časové rozdíly prvních šesti jezdců v průběžném pořadí byly po prvním dnu minimální. Rosničkáři týmů se přiklonili k prognóze, že pršet nebude.  Jen Václav Pech usoudil, že pršet bude a mechanici přeladili jeho Mini Cooper na mokro a obuli pneumatiky na mokro. A výsledek? Nepršelo! Jaký je rozdíl mezi správně nastaveným soutěžákem na suchou variantu, a nebo chybně, na mokrou variantu, dokumentují výsledky. Během tří sobotních RZ Pech ztratil na Kopeckého šedesát vteřin. Přišel tak o vedení v průběžném hodnocení, a nabral ztrátu dvaceti tří vteřin. I když na poslední tři RZ mechanici vůz přeladili na suchou variantu, dohnat ztrátu na takového pilota jako je Jan Kopecký se mu nepodařilo. Pořadí v cíli poslední RZ a tudíž i celého závodu bylo Jan Kopecký na Škoda Fabia R5 vítěz, druhé místo obsadil Václav Pech na Mini Cooper S2000 1.6T a třetí Roman Odložilík na Ford Fiesta R5.