2016MotoSport

43.Rally Bohemia

Letošní ročník tradiční Rally Bohemia se konal oproti minulým letům o trochu dříve. Příznivci motoristického zápolení se sešli v Mladé Boleslavi již o víkendu 2. – 3. 7. 2016. Také servisní parkoviště bylo nově umístěno u 13. brány Škoda Auto a na jezdce i diváky čekal „nový“ formát některých rychlostních zkoušek. Tou „novinkou“ bylo zařazení dvou divácky atraktivních polookruhových rychlostních zkoušek na tratích okolo Cetna a Radostína. Základní schema programu zůstalo zachováno. V sobotu ráno shakedown, odpoledne start do první etapy se čtyřmi zkouškami. V neděli druhá etapa také se čtyřmi zkouškami. Soutěž „43. Rally Bohemia“ byla čtvrtým podnikem Mistrovství České republiky v rally a Rally Bohemia Historic třetím podnikem Mistrovství České republiky v rally historických automobilů. Pořadatelé tak jako loni připravili pro diváky i jezdce vložený závod legendárních soutěžních vozidel Rally Bohemia Legend. Přejet startovní rampu bylo připraveno celkem 145 posádek všech vypsaných kategorií.

Sobotní den byl pro jezdce i diváky dlouhý. Začínalo se již v devět hodin klasicky na okruhu shakedownu v Hrdlořezích. I když někteří favorité tento nepovinný test vynechali, bylo se na co dívat a divácký zájem byl opravdu velký. Následoval přesun na Staroměstské náměstí v Mladé Boleslavi, kde byl po třinácté hodině odstartován hlavní závod. Itinerář jakékoliv akce je jedna věc ale zásah vyšší moci druhá. Ve stejný čas se Českem přehnala silná bouřková formace, která jen okrajem zasáhla místo konání první erzety. A přesto náhle bylo vše jinak. Silný vítr a přívalový déšť na některých místech způsobily neprůjezdnost připravených tratí. Pořadatelé měli napilno s odstraňováním popadaných stromů a větví. Ostrý start první zkoušky musel být o čtyřicet minut posunut. A jezdci? Ti měli hned o čem přemýšlet, neboť podmínky na trati se oproti polední předpovědi dramaticky změnily. Na nasazení mnoha posádek to bylo trochu znát. V první sekci dvou zkoušek si testovali, co si budou moci při druhém průjezdu dovolit, případně jak upravit stávající nastavení vozu, či jaké gumy zvolit. I tak se jelo svižně a dramatických momentů bylo k vidění dost včetně nechtěných výletů mimo trať a konec nadějí na pokračování v závodu. Druhá sekce se již jela naplno a jezdci se činili, aby se diváci nenudili. A komu to bylo málo, měl ještě šanci zakončit den sledováním práce techniků ve večerním servisu při přípravě na nedělní část.

Nedělní ranní předpověď byla příjemná. Sice žádné sobotní parno, ale taky žádné dešťové nebo bouřkové drama. Tedy jen na obloze. Soutěž byla v polovině a na stupně vítězů si mohlo brousit zuby šest až osm posádek. To jen podle časových rozestupů. Ve druhé etapě byly připraveny na jezdce dvě sekce. Jela se nejdelší polokruhová zkouška soutěže s délkou přes třicet dva kilometrů, což není v Česku obvyklé. Doplněná krátkým městským mini testem. I když se bojovalo na ostří nože, sobotní pořadí se měnilo jen díky problémům s technikou u některých týmů. A jaké pořadí bylo na cílové rampě? Vítězem se stal Jan Kopecký s navigátorem Pavlem Dreslerem jedoucí s vozem Škoda Fabia R5. Na druhém místě skončil Václav Pech, kterého navigoval Petr Uhel, v silném Porsche 997 GT3, kteří si s vozem s jednou poháněnou nápravou dobře poradili i s obtížnými podmínkami na kluzkých mokrých tratích první etapy. Třetí místo získali překvapivě Martin Vlček s Jindřiškou Žákovou při své premiéře s vozem Fordem Fiesta R5.

A jak viděli soutěž nejlepší?  Zde jsou jejich krátká vyjádření z tiskové konference, převzata z oficiální tiskové zprávy:

Jan Kopecký: „Vítězství na Rally Bohemia pro nás určitě má vždy o něco větší význam, když se jede tady v Mladé Boleslavi, jak se říká „pod komínem“ fabriky. Jsem rád, že se nám zde podařilo opět zvítězit a poděkování za to patří celému našemu týmu.“ 

Pavel Dresler: „Ukázalo se, že kluci z Feratu udělali výbornou práci, vydrželi jsme to na rozdíl od filmu ve zdraví až do cíle. Těch 35 let vývoje je tam prostě znát,“ vtipkoval věčně usměvavý spolujezdec v narážce na speciální černý design jejich Škody Fabia R5 u příležitosti výročí natočení známého českého filmu Upír z Feratu.

Václav Pech: „Je to super výsledek. Včera si s námi zahrálo počasí, naštěstí nás to nikde nezaskočilo nepřipravené. Ale ve vracácích na vodě jsme ztráceli hodně, tam to samozřejmě s Porsche není ideální. Líbí se nám spíše rychlé pasáže, tam už se cítíme s autem docela jistě a ty jsou pro naše koně pod kapotou ideální.“

Petr Uhel: „Že se v rychlých pasážích cítíme jistěji? No, asi na to máme jiný názor, nevadí,“ pomrkával spolujezdec s úsměvem na Václava Pecha a obecenstvo a už vážně pokračoval: „Je super, že už jsme se s Porsche takhle sžili a že nám už zase všechno funguje.“

Krátký pohled do výsledkové listiny v absolutním pořadí.

Rally Bohemia – pořadí v cíli
1. Kopecký Jan – Dresler Pavel Škoda Fabia R5 1:32:35,3
2. Pech jun. Václav – Uhel Petr Porsche 997 GT3 RS 3.6 +1:00,4
3. Vlček Martin – Žáková Jindřiška Ford Fiesta R5 +2:06,7
4. Štajf Vojtěch – Rajnoha František Škoda Fabia R5 +2:27,9
5. Jakeš Miroslav – Ehlová Marcela Citroën DS3 R5 +3:06,8
6. Jelínek Jan – Machů Petr Škoda Fabia S2000 +3:12,2
7. Kreim Fabian – Christian Frank Škoda Fabia R5 +3:48,4
8. Březík Martin – Omelka Marek Mitsubishi Lancer Evo IX +4:28,7
9. Kopáček jun. Václav – Rendlová Barbora Subaru Impreza STi +4:29,0
10. Dohnal Jan – Zalabák Pavel Ford Focus RS WRC ’06 +4:46,9