II. Podorlická rally – 2021

Kalendář Českomoravského poháru v rally se v letošním roce daří plnit. Čtvrtým podnikem byla v termínu 3. – 4. září 2021 II. Podorlická rally, která se konala v okolí Opočna. Organizátoři připravili tři kvalitní rychlostní zkoušky. Dvě byly nové a jedna byla převzata z loňska. Že posádky nečeká nic jednoduchého naznačovala i jejich délka. Po třetí sekci si ti, kteří dojeli do cíle, užili necelých sedmdesát sedm ostrých kilometrů.

Dvoudenní akce měla dvě části. Pátek byl vyhrazen dopoledním technickým záležitostem a podvečer společenské události na opočenském náměstí. Po najetí vozů na Kupkovo náměstí měli diváci téměř dvě hodiny na obdivování vozů, selfíčka a povídání si s posádkami. Úderem sedmnácté hodiny je rozjel maraton představování techniky a posádek. Odjezdu do servisní zóny, umístěné v letním areálu Houdkovice, asistoval početný špalír fandů rally.

V sobotu byl na pořadu motoristický sport. Start do první sekce, byl naplánován na 8:10, která začínala novou, nejvzdálenější a nejdelší erzetou. Kdo si včas nepřivstal a dostatečně se neprobudil, měl problémy. Bylo jich požehnaně. Já jsem si pro první focení vybral krátký šotolinový úsek na druhé erzetě před obcí Hroška. Start v 9:08. První vozy přijely téměř na čas, ale následovala krátká pauza, ze které se vyklubala téměř hodinová přestávka na svačinu, údajně způsobená havárií jedné posádky a zahoření vozu. Když se zdálo, že je vše OK, opustilo na konci dlouhé roviny 2RZ trať BMW 325i, které pilotoval Vít Němec. Naštěstí bez následků pro posádku, což se o vozu, který šel přes střechu říci nedalo. Dalších téměř dvacet minut pauza. Komplikace pro organizátory, posádky i pro mne, neboť i můj plán práce se začal bortit. Měl jsem naplánováno přejet z Hrošky na 3RZ do Bílého Újezdu, ale co tam, když dvojka stojí. Počkal jsem tedy na poslední vozy, trabanty. Ty se mi odvděčily krásnými průjezdy.

II.Podorlická rally – Opočno – 3.- 4.9.2021

První sekce skončila se zpožděním cca jedné hodiny a dvaceti minut oproti původnímu itineráři rally. Tím mi vypadl třetí bod mého plánu práce, focení v servisu. Následoval bod čtvrtý, přesun k obci Solnice s cílem fotit ostré odbočení přes hranu. Bohužel i začátek druhé sekce byl posunut. Měl jsem tudíž dost času na oběd a následně na dlouhou, neplodnou debatu s vedoucím erzety o možnostech focení na vyhlédnutém místě. Nakonec jsme k jakémusi kompromisu dospěli. Co ovlivnit nešlo, bylo slunce. Když pátá rychlostka s hodinovým zpožděním odstartovala, užíval jsem si pohodové focení v protisvětle. Itinerář narušovaly jen průjezdy škodováckých autobusů, ale to bylo v přijatelné toleranci několika minut. Takže čas na osvěžení. Na které místo mám vyrazit fotit ve třetí sekci jsem se do svého plánu podíval, měla to být poslední, 9 RZ. Vzhledem k průběhu soutěže jsem změnil plán a vyrazil na šotolinu sedmé erzety. A udělal jsem dobře, neboť devátá byla po projetí jedenácté posádky zrušena. Hezký úsek. Diváci si užívali nálet vozů s prachovým závojem a ostré odbočení z šotoliny na asfaltku. Kdo si popošel kousek proti směru jízdy a smířil se s tím, že po každém průjezdu bude zahalen prachem, si mohl vychutnávat pohled na dlouhý úsek trati s táhlou zatáčkou mezi poli. Při klábosením s kolegou mezi průjezdy jsme náhle zjistili, že diváci již odcházejí. Za chvíli kolem nás projelo auto se zelenou vlajkou, které otevíralo trať. Rally skončila. Cestou k domovu jsem míjel v příkopu značně pošramocený žlutý renault, včetně několika okolo stojících, dost nešťastně se tvářících, osob. Možná diskutovaly o významu slova předjezdec. Jsem přesvědčen, že došly k závěru, že to není synonymu slova předzávodník.

Ale pár pozitivních vět nakonec. Organizátoři odvedli dobrou práci. Za havárie a zdržení, která spadají do kategorie vis maior, samozřejmě nemohou. Velkou pochvalu si zaslouží za kvalitně připravené materiály o rychlostních zkouškách a jejich včasné zveřejnění. Z tohoto přístupu by se měla poučit celá řada organizátorů „velkých“ akcí!

Krátký pohled do výsledkové listiny – absolutně :

 – přihlášeno bylo 101 posádek, v cíli bylo klasifikováno 69

1. #1 Světinský Lubomír – Filipová Petra Subaru Impreza STi N12 A4 CZ
2. #3 Gregor Milan – Štindl Vladimír Mitsubishi Lancer Evo VI A4 CZ
3. #4 Lelek Janusz – Bolek Mitsubishi Lancer Evo IX A4 CZ
4. #5 Kopáček Michal – Bernas Jan Subaru Impreza WRX STi A4 CZ
5. #10 Kaczmarek Piotr – Zaroda Kamil Subaru Impreza WRX STi A4 CZ