TEXTAR Czech Truck Prix 30 let

První zářijový víkend, 2. – 4.9.2022, patřil na mosteckém autodromu oslavám. Letošní TEXTAR Czech Truck Prix byl již třicátým ročníkem mistrovství Evropy okruhových tahačů. Program oslav byl rozložen do několika dnů. V předvečer sportovního klání se 1. září 2022 konala spanilá jízda speciálů z Autodromu do centra Mostu. K vidění byly závodní vozy trucků, série NASCAR a TCR Eastern Europe. Pro připomenutí krátká charakteristika vozů. Truck. Minimální hmotnost tahače je omezena na 5300 kg a rychlost je z bezpečnostních důvodů omezena na 160 km/h. Maximální objem motoru do 13 litrů. Jeho výkon se pohybuje kolem 809 kW (1100 koní). Pohonná jednotka musí vycházet ze sériově vyráběného agregátu.NASCAR. Automobily s celkovou délkou 5 080 mm, šířkou 1 950 mm, mají rozvor náprav 2 740 mm, pohotovostní hmotnost 1 225 kg a dosahují nejvyšší rychlostí 245 km/h. Poháněné atmosférickým vidlicovým osmiválcem o objemu 5,7 litru, který disponuje výkonem 298 kW (400 k). Manuální čtyřstupňová převodovka, s typickým „háčkovým“ řazením, s přenosem jen na zadní nápravu. TCR. Konstrukce vychází z aktuálně vyráběného sériového vozu nižší střední třídy. Pohonnou jednotkou musí být přeplňovaný motor o objemu do 2,0 litru s výkonem 257 kW (350 k). K vidění na trati jsou modifikace vozů značek Alfa Romeo, Audi, Hyundai, Peugeot, Renault, Volkswagen a dalších.

Pátek již plně patřil předsoutěžním činnostem. Tréninkovým a testovacím jízdám. Sobotní dopolední blok jízd zahájila kvalifikace truck, NASCAR a TCR vozů, po kterých následovala první série ostrých závodů. Pestrá národní směsice fandů okolo okruhu poháněla své favority. České barvy v kategorii trucků hájil Adam Lacko z týmu BUGGYRA ZM RACING. Do vozu NASCAR usedal Martin Doubek.  V kategorii vozů TCR bylo domácí zastoupení nejpočetnější, Petr Čížek, Radim Adámek, Petr Semerád, Václav Janík a Vít Smejkal. V odpoledním bloku viděli diváci závod trucků a NASCAR Whelen Euroseries. O dramatickou podívanou se starali především jezdci v závodech vozů NASCAR. Výlety mimo trať, kolize,… Není divu, že závody byly několikrát přerušeny a o zklidnění se muselo postarat vozidlo s označením „Safety car“. I když moc to nepomáhalo. Radost českým barvám na stupních vítězů udělal Martin Doubek, který si vybojoval druhé místo. Adamu Lackovi se podařil především odpolední závod v němž po dramatickém závěru vybojoval také druhé místo. Zato v kategorii TCR bylo z pohledu domácího fanouška veselo. V závodu Češi zcela dominovali a obsadili stupně vítězů v pořadí: vítěz Petr Fulín, Petr Čížek a Petr Semerád.

Nedělní program otevírala kvalifikace trucků. Následoval dopolední závod vozů NASCAR, ve kterém se opět dařilo Martinu Doubkovi, když obsadil druhé místo. To v kategorii trucků se českým borcům příliš nedařilo. Adam Lacko dojel na pátém místě. Odpolední blok začal závodem vozů TCR. A stejně jako v sobotu čelo závodu a pořadí na stupních vítězů obsadili čeští jezdci v pořadí: první místo Petr Fulín a druhé Václav Janík. Následoval sice dramatický závod NASCAR vozů, ale i když se Martin Doubek snažil, na nejlepší nestačil. Dojel na jedenáctém místě. Tečku za mosteckým klání již tradičně obstarává souboj trucků. Tentokrát Adam Lacko své fanoušky nezklamal a dojel opět na druhé pozici, když nestačil jen na Jamie Andersona z Velké Británie.