2023MotoSport

IV. Podorlická rally

Českomoravský pohár v rally pokračoval 26. – 27. května 2023 druhým podnikem, a tím byla IV. Podorlická rally. Itinerář letošní soutěže kopíroval osvědčené schéma z loňského roku. Technické zázemí a servis byl v obci Houdkovice. Slavnostní start se konal na Kupkově náměstí v Opočně. Sobotní soutěžní část měla dvě sekce se čtyřmi rychlostními zkouškami. První a čtvrtá se téměř shodovaly s loňskou. Druhá a třetí byly staronové tratě, které se v éře Podorlické rally nejely, ale v minulosti se na nich již závodilo.

Kdo si chtěl vychutnat celou akci se vším všudy, nemohl vynechat páteční slavnostní start na Kupkově náměstí v Opočně. Místo jako stvořené pro takovéto akce. Velká plocha náměstí umožnila najetí všech přihlášených vozů včetně nulek a předjezdců, takže 137 aut. Následoval divácký a mediální mumraj. Obhlížení techniky, focení a natáčení rozhovorů pro media.

Sobotní den již byl plně pracovní. První dvě zkoušky byly situovány do okolí Solnice, třetí byla u Týniště nad Orlicí a čtvrtá u Jílovic. I když se již nedalo moc mluvit o pětníkové akci, přece jen přejezdy a dostupnost vytipovaných míst byla pro diváky přijatelná. Stejně jako loni, i letos organizátoři připravili kvalitní manuál, ve kterém diváci kromě map našli i popis vytipovaných bezpečných atraktivních míst včetně těch s občerstvením.

Není v silách jedince během akce navštívit všechna atraktivní místa. Platí to i pro fotografy. Takže ani mně nezbylo, než si připravit plán míst a časů, kde a kdy budu fotit. Začínal jsem na prvním testu. Za škodovkou na jediné dlouhé šotolinové části. Úsek podél lesa skýtal celou řadu míst pro pořízení atraktivních záběrů. Prachu bylo dost, průjezdy po rozbité polní cestě atraktivní. Vzhledem k posunutí startu proti loňsku a letošnímu patnácti minutovému zpoždění, bylo i dost světla, které prosvítalo skrz koruny stromů. Po průjezdu asi třetiny startovního pole jsem se měl, podle mého pracovního rozpisu, vydat na druhou erzetu. K odbočení v Hrašticích, s možností následného krátkého přejezdu na kosu před cílem v Ještěticích. Ale operativně jsem změnil plán. Vydal jsem se na třetí rychlostku do obce Rašovice. Na ostré odbočení kolem autobusové zastávky. Když jsem si toto místo v pátek prohlížel, moc se mi líbilo. Jenže v sobotu po příjezdu mne vítaly kolem odbočení umístěné balíky slámy. Sice jsem si našel místo pro focení, ale dlouho jsem se nezdržel. Krátkým přejezdem jsem se dostal na konec obce Křivice. A zde to již začalo být podle mého gusta. Ostré odbočení sice široké, ale bez antikatu i balíků slámy. Jezdci si to jistě vychutnávali a já si spokojeně nafotil několik krizovek a pořádných katů. Pro focení v odpolední části jsem měl na výběr dvě možnosti. Buď se vrátit na odbočení v Hrašticích nebo se vydat do cíle posledního testu, který byl v Libníkovicích. I když to bylo dost daleko, vydal jsem se tam. Cestou jsem ještě stihl nafotit ve Vysokém Újezdu několik posledních soutěžáků ze čtvrté rychlostky. Nevím, jak to organizátoři vymysleli, ale start poslední, osmé erzety, byl podle itineráře. Cíl byl situován v prostoru bývalého zemědělského statku, kam diváci neměli přístup. Po dvou hodinovém focení, včetně jednoho planého poplachu s výjezdem záchranky a hasičů, jsem se rozjel do Houdkovic vrátit vestu a vydal se na cestu domů.

Organizátorům se opět podařilo připravit kvalitní atraktivní akci jak pro jezdce, tak i pro diváky. Nezbývá, než jim držet palce, aby nastolenou cestu kvality udrželi, případně aby se jim podařilo pomyslnou laťku v příštím roce posunout ještě o kousek výše.

Krátký pohled do výsledkové listiny – absolutně :

– přihlášeno bylo 132 posádek včetně legend, v cíli jich bylo klasifikováno 92

1. #1 Zedník Petr – Zedníková Olga Ford Fiesta Rally2 S1 CZ
2. #5 Gajar Pavel – Štindl Vladimír Mitsubishi Lancer Evo V A4 CZ
3. #4 Světinský Lubomír – Šimčík Radim Subaru Impreza STi N12 A4 CZ
4. #38 Suk Daniel – Mutafov Petr Subaru Impreza STi N12 A4 CZ
5. #15 Zabloudil Štěpán – Pecina Martin BMW M3 E36 A5 CZ