2022MotoSport

25. Int. ADMV Lausitz-Rallye – 2022

Letošní polojubilejní 25. ročník ADMV Lausitz-Rallye se konal s nádechem světové motoristické premiéry. Tu obstaral start nového soutěžního vozu z dílen ŠKODA Motorsport pod obchodní značkou Škoda Fabia RS Rally. První ostré nasazení v týmu Toksport WRT, kdy za volant usedl mistr světa kategorie WRC2 Andreas Mikkelsen. Co více si organizátoři, jedné z nejnáročnější šotolinové soutěže ve střední Evropě, pro propagaci své akce mohli přát? A fanoušci z Německa, Polska i Česka si především v sobotu 5. listopadu 2022, nemohli takovou příležitost ujít. Jen nevyzpytatelné podzimní lužické počasí bylo proti všem.

Letošní formát soutěže byl opravdu minimalistický. V pátek se jel jen shakedown. Za vydatného deště, který ustal až v sobotu ráno, krátce před startem první rychlostní zkoušky. Na osmdesát osm posádek čekalo deset testů a téměř 146 velmi náročných ostrých kilometrů. I když v okolí Boxbergu je především písčitá půda, absorbovat vydatný noční příděl vody se jí na mnoha místech nepodařilo. Na jezdce a jejich techniku tak čekalo množství větších či menších kaluží, dlouhé úseky nezpevněných lesních a písčitých cest, ve kterých se velmi brzy začaly vytvářet hluboké koleje. Při druhých průjezdech, to některé typy vozů, byl doslova boj o sportovní přežití.

Sobotní dopolední sekce se konala v prostoru „Areny“, obrovské rekultivované skládky. Pořadatelé pro posádky připravili dva testy s názvy Mulkwitz a Sprey a ti si je užili dvakrát. A to nejen oni ale i diváci. Především druhý test, který se jede v oblíbeném prostoru plném záludných zatáček včetně divácky atraktivního velkého skoku. Přes velmi nevlídné počasí si blátivou divočinu nenechalo ujít velké množství diváků. Když jsem necelou hodinu před začátkem rychlostky přijel na parkoviště, bylo již zcela zaplněno. A přijížděla další a další auta. Davy nedočkavých diváků směřovaly do prostoru Areny a zde se rozprchli. Každý si našel své první místečko, kde se uvelebil a čekal na první soutěžáky. Případně po projetí několika vozů popošel doslova o pár metrů dál mohl sledovat další atraktivní průjezdy. Charakter trati se s projetím každého soutěžáku velmi rychle změnil. Kaluže, bahno, koleje a písečné duny. Jen počasí si dávalo na čas a lehce se začalo měnit k lepšímu až v poledne. To byl v itineráři dvojitý písečný nářez s názvem Bärwalder See. Když jsem zde fotil v loňském roce, byla to docela nudná záležitost. Jedna velká kaluž, kterou prvních deset aut „vystříkalo“. A i když byl test namotán v prostoru bývalé pískovny, tvrdý povrch cest vydržel zatížení soutěžáků. Letos to bylo zcela něco jiného. Noční déšť změnil povrch k nepoznání a po průjezdu prvních vozů to byla skoro „pouštní“ písková podívaná. A druhé průjezdy? Některé vozy prostě na „pouštní“ podmínky neměly a posádky byly rády, že vůbec kritickým místem projely, někdy i s podporou diváků, kteří si to náramně užívali. A těch zde bylo opět neuvěřitelné množství a výborně se bavili. Podvečerní sekce se skládala ze dvou testů – Nochten a Reichwalde. I ty si posádky užily dvakrát. Trasy byly namotány v lesích směrem k dalšímu povrchovému dolu.

Na většině diváckých míst bylo slyšet české fanoušky, kteří podporovali naše jezdce. A všichni sledovali souboj o pozice v první desítce. Postupně se zbytku startovního pole začal vzdalovat se Škodou Fabia RS Rally2 Andreas Mikkelsen. O zbylá místa na bedně bojovala šestice posádek. Jako vždy na Lausitz Rallye rozhodovala poslední zkouška. Své o tom ví, a mohl by vyprávět, loňský smolař Erik Cais. Letos si černého Petra vytáhly dvě posádky. Z třetího místa musel odstoupit Grøndal Anders, když uvízl v písku. Ze čtvrtého pro technický problém, ulomené šrouby kol, Filip Mareš. Z českých zástupců se v nabité mezinárodní konkurenci do první desítky probojovali Adam Březík, který obsadil čtvrté místo a Erik Cais šesté. Suverénem sobotního dne byl Andreas Mikkelsen, který dovezl Škodu Fabia RS Rally2 v soutěžní premiéře do cíle na prvním místě.

Krátký pohled do výsledkové listiny 25. Int ADMV Lausitz-Rallye – absolutní pořadí :

1. #1 Mikkelsen Andreas – Eriksen T. Škoda Fabia RS Rally2 1:24:02,4
2. #3 Kristensson Tom – Johansson A. Hyundai i20 N Rally 2 1:24:24,0 +21,6
3 #5 Matthias KAHLE – Christian DOERR Škoda Fabia Rally2 evo 1:26:47,3 +2:44,9
4. #9 Březík Adam – Krajča Ondřej Škoda Fabia R5 1:27:47,6 +3:45,2
5. #7 Jeets Raul – Toom Andrus Škoda Fabia Rally2 evo 1:28:15,7 +4:13,3