2023MotoSport

Czech Truck Prix & NASCAR Whelen Euro Series

Závěrečný prázdninový víkend, 25. – 27.8.2023, patřil na mosteckém Autodromu tradiční akci, letos pod názvem „Czech Truck Prix & NASCAR Whelen Euro Series“. I když pátek byl jen takový divácký i závodní warm up, bylo se na co dívat. Divákům se na okruhu postupně představily vozy kategorie – Truck, NASCAR, EuroLegends a Formel V. A o zpestření se postaralo nevyzpytatelné počasí. Závodní program byl rozložen do všech dnů a oproti minulým letům se v pátečním itineráři kromě tréninkových bloků objevily také kvalifikace.

Sobotní dopolední blok jízd začal kvalifikacemi vozů EuroLegends, NASCAR a byl zakončen prvním ze čtyř závodů vozů truck v rámci Goodyear FIA ETRC, ve kterém dominoval maďarský závodník Norbert Kiss. Následoval odpolední blok závodů NASCAR, EuroLegends a druhý závod kamionů. I když v letošním šampionátu nefiguruje žádný český jezdec, v mosteckém podniku se domácím fanouškům představil tým BUGGYRA ZM RACING a pilot Adam Lacko, který druhý sobotní závod, po dramatickém průběhu a za podpory domácích fanoušků vyhrál. V následném závodu NASCAR 2 sledovali diváci boj českého jezdce Martina Doubka se startovním číslem 7.

Nedělní program otevírala kvalifikace trucků. Následoval dopolední závod vozů NASCAR 2, který se odjel již za stálého deště. Následoval třetí závod kategorie trucků a jedinému českému jezdci, Adamu Lackovi se opět podařilo probojovat na stupně vítězů, když nestačil jen na suveréna letošní sezony Norberta Kisse. Počasí ovlivnilo i další závody vozů NASCAR 2 a Formel V. Vrcholem celého mosteckého víkendu měl být čtvrtý závod trucků. Jenže po jeho startu se opět přihnala silná přeháňka a pořadatelé závod v jeho průběhu předčasně ukončili. Následoval poslední závod víkendu, EuroLegends, který se odjel za drobného mrholení. I přes nevyzpytatelnost počasí si diváci a snad i jezdci mostecký okruh užili ke své plné spokojenosti.

Pro připomenutí charakteristiky vozů.
Truck. Minimální hmotnost tahače je omezena na 5300 kg a rychlost je z bezpečnostních důvodů omezena na 160 km/h. Maximální objem motoru do 13 litrů. Jeho výkon se pohybuje kolem 809 kW (1100 koní). Pohonná jednotka musí vycházet ze sériově vyráběného agregátu.
NASCAR. Automobily s celkovou délkou 5 080 mm, šířkou 1 950 mm, mají rozvor náprav 2 740 mm, pohotovostní hmotnost 1 225 kg a dosahují nejvyšší rychlostí 245 km/h. Poháněné atmosférickým vidlicovým osmiválcem o objemu 5,7 litru, který disponuje výkonem 298 kW (400 k). Manuální čtyřstupňová převodovka, s typickým „háčkovým“ řazením, s přenosem jen na zadní nápravu.