54. Rallye Šumava Klatovy.
Vyjímám z tiskové informace číslo 9 z 28. dubna 2019:
Nejvýznamnější událost 54. Rallye Šumava Klatovy se udála na Strašínské rychlostní zkoušce č.8, kde tovární dvojice Jan Kopecký – Pavel Dresler musela měnit kolo. V tu chvíli se do čela soutěže posunulo plzeňské duo Václav Pech – Petr Uhel (Ford Fiesta R5), které už si nenechalo ujít příležitost přerušit čtyřletou vítěznou Kopeckého sérii a dojet si do Klatov pro své páté prvenství na domácí soutěži. Druhou příčku obsadili Kopecký s Dreslerem, pro bronz si dojeli Filip Mareš s Janem Hlouškem a jako čtvrtí dokončili soutěž vítězové samostatného hodnocení sobotní etapy Václav Kopáček s Barborou Rendlovou (všechny tyto dvojice jely s vozy Škoda Fabia R5). ….
I když v nejednom diskuzním fóru před startem rezonovalo téma, zda Šumavu opět ovládne Kopecký nebo ne, nebylo to alfou a omegou soutěže. Z klatovského náměstí do soutěže odstartovalo osmdesát dva posádek a adeptů na vítěze byl teoreticky stejný počet. Ano. Pravděpodobnost, že jím bude startovní číslo z druhé či třetí desítky, byla velmi malá, ale byla. Od pátečního shakedownu po sobotní podvečerní předávání pohárů se stal nespočet událostí, které více či méně ovlivnily průběh a dramatičnost soutěže. Jedna jediná to nebyla! Organizátoři již po padesáté čtvrté připravili pro jezdce technicky náročné tratě s divácky atraktivními místy. Kouzlo jedinečnosti a neopakovatelnosti celé akce dodalo počasí.
Harmonogram i termín šumavské rallye je již několik let neměnný. Páteční dopoledne je vyhrazeno shakedownu, který se i letos jel směrem k Týnci. Pěkná přehledná trať přilákala početné davy nedočkavých diváků. Jeden retardér a levé odbočení na začátku obce jako pozvánka na podvečerní ostré erzety potěšila. Soutěž nemohla začínat jinak než na Čínovském okruhu, který letos slavil jubileum, jel se již po padesáté. Na průjezdy soutěžáků kultovním místem, Čínovskou kosou, se přišlo podívat tisíce fanoušků. Nádherná atmosféra a zatím i přívětivé počasí, muselo všechny uspokojit. Ale ty pravé, náročné šumavské erzety na jezdce teprve čekaly. Chudenínská, Koráb a vrtošivé jarní počasí. Odpolední větřík se postupně změnil v silný vítr a to nevěstilo nic dobrého. V době startu Chudenínské vložky se přihnala temná oblaka, ze kterých se spustil intenzivní déšť, a také se prudce ochladilo. Tam jsem také přetrpěl první úder deště. Náročné podmínky na trati si začaly vybírat svou daň. Na třetí rychlostní zkoušce, Korábu, těžce havaroval Jakeš a Štochl. Pro oba tak soutěž předčasně skončila. Druhá sekce první etapy startovala až po dvacáté druhé hodině a počasí si jezdci dál pohrávalo. Déšť sice ustal, ale některé úseky byly zcela mokré a jiné již začaly osychat. Z volby vhodných pneumatik se stal zapeklitý rébus. Na konci první etapy se ke smolařům připojil Dohnal, jehož Ford sklouzl do příkopu v místě, kde nebyli diváci a než se je podařilo přivolat a vůz dostat zpět na silnici ztratil téměř sedmnáct minut a i když vůz nepoškodil, v soutěži již nepokračoval. O vyrovnanosti jezdců svědčí výsledky z odjetých zkoušek, když dvě vyhrál Dohnal, čtyři Kopecký, ale na druhých místech se jen s malými odstupy střídaly další posádky. Po první etapě bylo průběžné pořadí Kopecký, Pech, Mareš, Černý, Kopáček, Štajf a Odložilík. Další jezdci již výrazněji ztráceli.
Sobotní ranní pošmourno příliš velkou změnu počasí nevěstilo. Předpověď sice byla jiného názoru, ale pohled z okna auta tomu neodpovídal. Můj itinerář byl dost jednoduchý. Začít na Strážovské u Strážova, přejet do Tedražic, vrátit se na Strážovskou k Janovicím. I přes brzké ráno a nevlídné počasí, zataženo, nepříjemný studený vítr, se kolem trati tísnilo několik stovek diváků. A přijížděli další, aby sledovali atraktivní pravé odbočení přes hranu a po padesáti metrech prudké odbočení doleva. Krásné místo, i když lehce „znehodnocené“ antikaty, ale i tak se bylo na co dívat a dramatických situací byla celá řada. Překvapením bylo i vítězství Kopáčka před Kopeckým a Černým v této zkoušce. O zdramatizování boje o místa na stupních vítězů se postaral v osmé erzetě defekt dosud vedoucího Jan Kopeckého, který výměnou kola ztratil devadesát šest vteřin a klesl na čtvrtou příčku. Na první místo se posunul Václav Pech s náskokem deseti vteřin na Mareše, čtyřiceti na Černého a čtyřiceti tří vteřin na Kopeckého. Soutěž dostala díky náhodě nový náboj. Nyní bylo jasné, že se pojede naplno do posledního centimetru. Následoval můj přejezd do Tedražic. Další kultovní místo šumavské soutěže, které jsem navštívil poprvé a byl to zážitek. Tahákem je výjezd z prostoru u hasičárny na hlavní silnici přes hranu, na které jezdci divákům předvádějí krásné skoky. Druhým je po cca dvou stech metrech ostré pravé odbočení z hlavní na úzkou cestu. Zídka u skoku byla obsypána diváky. Stejně jako divácký sektor s tribunou naproti. Po průletu prvního vozu jsem s nadšením čekal na další, a další,…. A užíval si pohledy na plachtící soutěžáky zleva, zprava i zezadu. Krásná podívaná. Dramatickou podívanou nabídlo i druhé místo, kde někteří piloti bojovali se správným načasováním odbočení na úzkou cestu.
Při pohledu do výsledků po odjetí třetí sekce bylo následující pořadí. Na prvním místě Pech s náskokem osmnácti vteřin na Mareše. Na třetí místo se posunul Kopecký, který ztrácel na Mareše dvacet tři a na Pecha čtyřicet vteřin. Na čtvrté místo se posunul Kopáček, který přeskočil Černého, který v deváté erzetě vyrobil hodiny a ztratil patnáct vteřin, ale odstup byl jen tři vteřiny. Při cestě zpět k Janovicím počasí vzalo na vědomí předpověď rosničkářů. Vítr se utišil, mraky se rozpustily a sluníčko začalo hřát. Pěkné přehledné místo kousek od servisu přilákalo do diváckých sektorů hodně diváků, kteří mohli sledovat příjezd soutěžáků po šotolině k levému odbočení přes hranu na hlavní. Sledovat vůz plovoucí po šotolině a za ním zvedající se gejzíry prachu je prostě nádhera. Srdce každého pravověrného fanouška rally muselo při každém průjezdu zaplesat. Vše umocnil i fakt, že nic není rozhodnuto, a tak i v poslední sekci se muselo jet na doraz. A bylo to vidět. Závěr byl dramatický, ale zkušenost zvítězila nad dravým mládím. Pech si vybojoval první místo. Kopecký postupně smazal dvacet tři vteřin na Mareše a posunul se na druhou příčku. Třetí uhájil Mareš před Kopáčkem, který naopak musel do posledních metrů odrážet atak Černého, který obsadil příčku pátou.
Pro mnohé byla 54. Rallye Šumava Klatovy dalším podnikem, který řešil, jestli Jan Kopecký bude či nebude opět vítězem. Je to škoda, neboť v průběhu celého závodu bylo vidět celou řadu krásných, dramatických mini soubojů, které potěšily oko i srdce fanouška rally. Klatovským pořadatelům patří za perfektní přípravu akce pochvala. Snad jen, bude-li to příští rok možné, přimlouval bych se o posunutí start o hodinu, dvě dopředu. A bude to dokonalé.
Fotogalerii 54.Rallye Šumava Klatovy si můžete prohlédnout zde.
Krátký pohled do výsledkové listiny 54.Rallye Šumava Klatovy konané v termínu 26. – 27.dubna 2019.
1. | #2 | Pech Václav jun.- Uhel Petr | Ford Fiesta R5 | 1:32:19,0 | |
2. | #1 | Kopecký Jan – Dresler Pavel | Škoda Fabia R5 | 1:32:31,7 | +12,7 |
3 | #3 | Mareš Filip – Hloušek Jan | Škoda Fabia R5 | 1:32:37,3 | +18,3 |
4. | #10 | Kopáček Václav jun. – Rendlová Barbora | Škoda Fabia R5 | 1:33:12,0 | +53,0 |
5. | #5 | Černý Jan – Černohorský Petr | Škoda Fabia R5 | 1:33:24,9 | +1:05,9 |