2023MotoSport

26. Int. ADMV Lausitz-Rallye 2023

V tradiční listopadový termín se uskutečnil 26. ročník ADMV Lausitz-Rallye. Pro posádky od čtvrtka 9. listopadu 2023, pro diváky v pátek a sobotu 11.11. 2023. Pořadatelé pro všechny připravili několik novinek. Asi tou nejviditelnější bylo rozdělení celé akce do dvou dnů. V páteční podvečer se odjely dvě rychlostní zkoušky a v sobotu zbylých šest. Tím pádem z itineráře soutěže vypadl shakedown. Ostatní byly již více méně „kosmetické“- nová divácká místa, atd…

První a druhá erzeta odstartovala celou akci v páteční podvečer. Místem konání byl prostor známý pod názvem Arena. Pořadatelé připravili její novou variantu. Zachovali základní část s velkým skokem a přidali nový dlouhý okruh v prostoru rekultivované skládky. Celková délka zkoušky byla úctyhodných 21,37 km. Novinkou byla dvě divácká místa. Snad jedinou vadou na kráse byl čas startu první posádky, a to necelou hodinu před západem slunce, v 15:48. I když počasí bylo tentokrát k pořadatelům vstřícné, nepršelo, přece jen slunce nízko nad obzorem dělalo celé řadě posádek problémy. Své o tom ví Filip Mareš – Radovan Buchta. Oslněni se dostali mimo trať a jen za pomoci diváků se jim na ni podařilo vrátit, i když s téměř třináctiminutovým mankem. Šance na vítězství, ale i na dobré umístění se rozplynuly. Do druhé rychlostky se startovalo již za tmy v 17:49, neboť slunce zapadlo v 16:20. Průjezdy soutěžáků s namontovanými světelnými rampami byly efektní. Jen návrat potmě na parkoviště byl pro diváky dost horor, neboť dva stožáry se světly osvětlovaly skok a část vyhrazenou pro servis soutěžáků, ale cestu pro diváky ne.

V sobotu čekaly na jezdce tři zkoušky, které si užili dvakrát. Organizátoři na nich připravili celkem sedm diváckých míst. Jak již je na Lausitz zvykem, mapy erzet se k divákům nedostanou. Musí se orientovat podle šipek s číslem diváckého místa u silnice. Dalším vodítkem je popis místa v programu, který byl přístupný na internetu. Bohužel GPS souřadnice chyběly. Ale žádné dlouhé přejezdy se nekonaly. K nejvzdálenějšímu místu na RZ s názvem Reichwalde to od servisu bylo asi 10 km. Zabloudit se nedalo a na druhou stranu je nutno ke cti pořadatelů říci, že příjezd byl většinou až k pásce.

Čas startu do první sobotní erzety s názvem Mulkwitz, byl v příjemných 9:38. Loni na ní nebylo žádné divácké místo a letos jen jedno. Příjezd podle šipek k němu byl pohodový. Parkování bylo sice na hlavní silnici, ale s dostatkem místa. Po desetiminutové procházce lesem do mírného kopce si diváci mohli vybrat odkud budou sledovat průjezdy vozů. Vše bylo v pohodě, projelo asi prvních dvacet vozů. Pak byla zkouška pozastavena pro havárii jedné z posádek. Asi po dvaceti minutách jsem čekání na další vozy vzdal a vyrazil k dalšímu vytipovanému místu. To bylo divácké místo sedm na Reichwalde, start v 11:39. Podle mapy to mělo být ostré pravé odbočení. A bylo. Tentokrát parkování téměř u pásky. Pro focení téměř ideální místo. Diváků poskromnu a kolegů fotografů pár. Také posádek by mohlo být více. Loni jich bylo přihlášeno 88. Letos 67, ale startovní rampu jich přejelo jen 62. Vlastní podívaná trvala něco málo přes hodinu. Díky rozložení zkoušek do dvou dní bylo i více času na přejezdy mezi nimi. Následoval přejezd na test s názvem Bärwalder See, kde bylo jen jedno divácké místo – bývalá pískovna. Loni krásně přehledný prostor s nízkými břízami a jehličnany, byl letos k nepoznání. Vše vyrostlo asi tak o 50 cm!? Míst pro focení a sledování průjezdů ubylo. Start byl v 14:16. Ráno bylo mlhavo, pak se na chvíli ukázalo sluníčko a nyní se zatáhlo a radar věštil déšť. Naštěstí měl zpoždění a první kapky začaly padat až na několik posledních vozů.

Stejně jako loni bylo i letos na většině diváckých míst slyšet české fanoušky, kteří podporovali naše jezdce. Filip Mareš sice dokazoval, že by letos bojoval minimálně o bednu, z osmy testů jich šest vyhrál, ale osudnou se mu stal již ten první. Dalším českým zástupcem byl Jan Černý, kterému vyrovnané časy ve zkouškách nakonec stačily na 3. místo. Cílovou rampu si užila i posádka Jiří Kašpar – Pavel Adámek a Josef Kakrda – Josef Král.

 
Krátký pohled do výsledkové listiny 26. Int ADMV Lausitz-Rallye – absolutní pořadí :
 

1. #2 Grøndal A. – Gulbæk Engan V. Škoda Fabia Rally2 evo 1:25:20,0
2. #5 Jeets Raul – Toom Andrus Škoda Fabia RS Rally2 1:26:21,1 +1:01,1
3 #10 Černý Jan – Krajča Ondřej Ford Fiesta Rally3 1:28:25,4 +3:05,4
4. #12 Matulka Jakub – Dymurski Daniel Ford Fiesta Rally3 1:28:33,3 +3:13,3
5. #4 Andervang Stig – Kjellgren Mikael Škoda Fabia Rally2 evo 1:28:56,4 +3:36,4